מחשוב ענן בשירות ההון האנושי

כאשר התוכנות והנתונים מאוחסנים בענן, המערכת זמינה עבור המשתמשים בכל זמן ובכל מקום ולמנהלים יש יותר זמן לעסוק באסטרטגיה ופחות צורך לטפל בנושאים טכניים. העתיד כבר כאן והוא יושב בענן

 

אלי זיברט, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת חילן

המושג "מחשוב במודל ענן" הוא למעשה כינוי לקבלת שירותי מחשוב על ידי ספק חיצוני, שהקשר אתו נעשה באמצעות קווי תקשורת ייעודיים או באמצעות תקשורת מאובטחת על גבי רשת האינטרנט.

מנקודת המבט של מחלקת משאבי האנוש, מדובר בעיקר בתוכנה כשירות (SaaS – Software as a Service), כלומר תוכנת HR, שאינה מותקנת על מחשבי הארגון, אלא זמינה לשימושו דרך הרשת.

יתרון אחד של הענן, אם כן, הוא שאין צורך להתקין את אפליקציות ה-HR על מחשבי הארגון, ויתרה מזאת – טיפולים טכניים, גיבויים, התאוששות מאסון, שדרוגים וכיוצא באלה נעשים על ידי ספק השירות, מחוץ לכותלי הארגון, בלי לעצור את העבודה השוטפת ובלי לשבש אותה.

בכל תוכנה לניהול ההון האנושי – החל במערכות שכר ונוכחות דרך גיוס וכלה בהדרכה – ניתן להשתמש באמצעות מודל הענן. עם זאת, יש לציין שמסובך ביותר ולעתים אף בלתי אפשרי להסב תוכנה רגילה לתוכנת ענן כשירות. יש לזכור שספק הענן, כלומר ספק התוכנה כשירות, נדרש, כמשתמע משמו, להתמחות במתן שירותים, זאת בשונה מבית תוכנה שמתמחה בפיתוח תוכנה. מסיבה זו חברות הענן המובילות הן אלה שבמהותן מתמחות במתן שירותים ופיתחו טכנולוגיה וצורת עבודה המתאימות למודל הענן.

1.  שאלה של שירות

מודל הענן הוא יותר מאשר חידוש טכנולוגי. ספק השירות מנהל את האפליקציה באופן שוטף, ויחד עם הארגון קובע את רמת השירות (SLA - Service Level Agreement). נוסף על כך, השימוש בפועל הוא זה שקובע את גובה התשלום, כך שמתאפשרת גמישות בהוצאות השוטפות ולא נדרשת השקעה כספית גדולה עם הכנסת מערכת לפעולה. למקצועני משאבי האנוש שירות כזה נוח במיוחד, משום שהמשתמשים נוטים להיות ניידים ומפוזרים, לעתים בכמה אתרים ובמקרים מסוימים אפילו בכמה מדינות.

בכל תוכנה לניהול ההון האנושי – החל במערכות שכר ונוכחות דרך גיוס וכלה בהדרכה – ניתן להשתמש באמצעות מודל הענן. עם זאת, יש לציין שמסובך ביותר ולעתים אף בלתי אפשרי להסב תוכנה רגילה לתוכנת ענן כשירות. יש לזכור שספק הענן, כלומר ספק התוכנה כשירות, נדרש, כמשתמע משמו, להתמחות במתן שירותים, זאת בשונה מבית תוכנה שמתמחה בפיתוח תוכנה. מסיבה זו חברות הענן המובילות הן אלה שבמהותן מתמחות במתן שירותים ופיתחו טכנולוגיה וצורת עבודה המתאימות למודל הענן.

חילן מציעה חבילת פתרונות לניהול ההון האנושי, הכוללת את ניהול השכר, ניהול הנוכחות, תיק העובד, פעילויות רווחה, גיוס, הערכה, BI, בקרה פנסיונית ויישומים נוספים – כולם מבוססים על מחשוב במודל ענן. חברת חילן קמה עם התפיסה של תוכנה כשירות, פועלת כבר יותר מ-45 שנה, מתמחה בפתרונות מהסוג הזה ומטפלת ביותר מ-800,000 עובדים באלפי ארגונים ברחבי הארץ.

מלבד תוכנות משאבי האנוש שהוזכרו לעיל, חברת חילן מציעה שירותים נוספים שתומכים בניהול ההון האנושי. המערכת שמציעה חילן כוללת עשרות מודולים שעונים על צרכיה של מחלקת משאבי האנוש ופועלים ביניהם באופן משולב וללא צורך בממשקים. כל חברה בוחרת את המודולים הדרושים לה ונהנית גם מפתרונות Best Practice שמושתתים על ניסיונה רב השנים של חילן במתן שירות לחברות רבות כל כך. כל ארגון יכול להגדיר את צרכים הייחודיים לו מעבר לפתרונות הסטנדרטיים שמספקת חילן, ובחברה יותאמו לו פתרונות על בסיס התשתיות הקיימות.

2.  מחלקות ה-HR וה-IT מתקרבות אל הפן העסקי

הטמעת מחשוב במודל ענן בארגון מעצבת מחדש את מערכת היחסים בין מחלקת משאבי האנוש לבין מנהלי ה-IT. הגדרת התפקיד של מנהלי מערכות המידע משתנה: בעידן הענן מנהל ה-IT ממלא תפקיד אסטרטגי ועובד לצד ה-HR; הוא אחראי, למשל, לקבוע את המדיניות הנוגעת לנוהלי גיבויי המערכת והתאוששות מאסון, אבטחת מידע, הגדרת ביצועים וכדומה. בשנים האחרונות גם מחלקת ה-IT וגם מחלקת משאבי האנוש התקרבו למרכיב ה"הביזנס" בארגון. שתי המחלקות שותפות יותר מאי פעם להגדרת פתרונות שלהם השלכות על המרכיב העסקי. בהקשר של הענן, ה-IT אינו נדרש לבצע טכנית את המעבר למחשוב במודל זה, אלא לעצב את המדיניות של עבודה עם שירות הענן. גם אנשי משאבי אנוש הפכו עסקיים מתמיד והדבר בא לידי ביטוי במערכות הנדרשות להם לצורך מילוי תפקידם.

3.  מי שומר על הנתונים שלי?

כל מי שמקורב לתחום משאבי האנוש יודע שהמידע הנאגר והמטופל במסגרת המחלקה רגיש וכי חשוב מאוד לשמור על חיסיון המידע מטעמי צנעת הפרט. לא פעם עולה השאלה האם אין במעבר לענן סכנה לדליפת מידע אישי ועסקי לגורמים שאינם רשאים לראותו. סכנה כזאת אכן קיימת, אך אינה קשורה לטכנולוגיה הספציפית. בכל מקום שבו אגור מידע קיים החשש המוצדק שייעשה בנתונים שימוש בלתי תקין, אם בתום לב ואם במזיד. אין לכך קשר למחשוב במודל ענן. השאלה שצריכה להישאל היא, האם בענן הסיכון לדליפת מידע רב יותר בהשוואה לתוכנה רגילה. התשובה תלויה בספק השירות. חברה כמו חילן, שמתמחה בענן ומתחייבת לאמות המידה הגבוהות ביותר, פועלת על פי תקנים מישראל ומחוץ לארץ. חברה כזאת, שהגנה על נתונים ומידע היא בליבת העסקים שלה, תספק אבטחת מידע שאינה נופלת מזו הקיימת ברוב הארגונים, ואפילו טובה יותר ממנה. הסיבה הפשוטה לכך היא שחברה כמו חילן מתמחה בהגנה על מידע.  קיימים פתרונות טכניים לאבטחת מידע, גם כאשר הוא מאוחסן בענן. המגבלה בהגנה על נתונים אינה טמונה בכלים, אלא באופן שבו מיישמים אותם ובמי שמופקד על יישומם.

4.  מבט אל העתיד

במבט קדימה אל עתיד משאבי האנוש, נראה שהמגמה הבולטת ביותר היא הניידות, ה-Mobile. לא מדובר בנוחות בלבד. נוח יותר, כמובן, להשתמש בתוכנה בכל מקום ללא תלות במחשוב של הארגון – זה הרעיון של ה-BYOD) Bring Your Own Device). אולם לניידות משמעות נרחבת יותר. כאמור, מחלקת משאבי האנוש מתקרבת לביזנס ויש ערך רב להבאתה של קבלת ההחלטות אל השטח ולזמן ההתרחשות - גם אל מחוץ לחדרי הישיבות ולמשרדי ההנהלה. לדוגמה, מנהל שמסייר באתר החברה יכול בזמן אמיתי להיכנס לתוכנה באמצעות המכשיר הנייד שלו, להוסיף או לגרוע משמרות אם יש בכך צורך, ואינו נדרש לחזור לשם כך למשרד או לדבר עם מישהו שנמצא שם. או למשל, מנהל מחליט, לאחר שיחה עם אחד המועסקים ליד מתקן המים, שהוא מעוניין לבדוק את האפשרות לשלוח את העובד להשתלמות. המנהל יכול באותו הרגע להיכנס למערכת ולהוסיף הערה בתיקו האישי של העובד ואף לבצע פעולת זימון לקורס. טכנולוגיות הניידות מספקות כלים המאפשרים קבלת החלטות וביצוע פעולות בשטח ובזמן ההתרחשות. זוהי מהפכת ה-Mobile. עם התפיסה החדשה של שינוע האינפורמציה בארגון, נראה שהניידות היא המהפכה של העשור הקרוב.

כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית נפרדת לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר. המחברים והמערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים.

למאמרים